Fremmed i Tranquebar – Om danske udsendinge i kolonitiden og deres opfattelse af sydindisk kultur

Humaniora
2.402 views

En undervisningsfilm om danskere i kolonitidens Tranquebar og deres opfattelse af sydindisk kultur (1620-1845). Illustreret tillige med filmklip optaget i Tranquebar/Tharangampadi i 1985. Filmen er tilrettelagt og produceret af etnografen Esther Fihl i samarbejde med Landcentralen for Undervisningsmidler i 1990.Derudover en folder udgivet i forbindelse med filmen. Folderen beskriver omstændighederne omkring filmoptagelserne i 1985 og rummer diskussionsoplæg til brug i undervisning.

ITMEDIA, Københavns Universitet har i 2015 konverteret filmformatet og korrigeret farverne i forbindelse med Nationalmuseets Tranquebar Initiativ (2004-2016), forskningsfaglig leder Professor Esther Fihl og leder af Center for Komparative Kulturstudier, ToRS, Københavns Universitet. © Esther Fihl