Det sociale er vigtigt (undertekster)

Bliv studerende
985 views
Michala ville gerne have vidst fra start, hvor mange fordele, der er ved at købe brugte bøger. Det fortalte hun, da vi stillede hende disse 3 spørgsmål efter filmen.

Hvad har overrasket dig mest ved Københavns Universitet?
Det der overraskede mig mest var, hvor mange forskellige typer af mennesker, der dels går på mit eget studie, men også på mange andre studier. Og i den forbindelse overraskede det mig, hvor åbne alle er, og hvor nemt det alligevel er at falde i hak med langt de fleste - også på tværs af årgange.

Hvad er det bedste og værste ved studiet?
For mig ligger det bedste og det værste i samme ting, og det gælder primært for seminar- og holdundervisningen.

På mit studie får man kun karakterer i forbindelse med de eksaminer, der ligger i slutningen af semestret. Det har i de fleste tilfælde været super befriende, at du ikke bliver bedømt på alt, hvad du foretager dig, og at du godt en gang i mellem kan nøjes med bare at følge med i undervisningen uden hver gang at deltage aktivt.

Men samtidig kan det også nemt blive en faldgrube, da det kan være super fristende at have muligheden for bare at kunne "læne sig tilbage" og observere. Så det handler om lige at finde den rigtige balance - for oftest får man bare mest ud af at deltage i undervisningen. Det gode på universitetet er så, at det ikke har betydning for nogen årskarakterer, hvis du skulle komme til at sige noget forkert.

Hvad ville du gerne have vidst, inden du startede?
Noget jeg gerne ville have vidst, var i hvor høj grad det faktisk er muligt at benytte sig af studievejlederne til at få råd og vejledning. Både før studiestart og under studieforløbet.

Når det er sagt, kan mange af dine medstuderende eller dine undervisere også oftest give dig de svar, du søger i forbindelse med studiet. Men dét at have muligheden for at gå til en studievejleder er en mulighed, jeg synes, man i større grad bør benytte sig af.